Jouw bedrijf effectief promoten? Zo doe je dat

21 Dec Door Mymarketingschool.nl

Ieder bedrijf heeft het nodig: nieuwe klanten. Maar hoe kun je jouw bedrijf op een effectieve manier promoten, zodat je nieuwe klanten krijgt zonder dat het je onnodig veel geld kost? In dit blogartikel geven we je daar een aantal voorbeelden van.

Online marketing

Online marketing kan natuurlijk niet ontbreken als het om het promoten van jouw bedrijf gaat. We raden daarom aan om minimaal te investeren in de volgende onderdelen van online marketing:

  • Sociale media: op sociale media is vrijwel iedere doelgroep actief. Zoek daarom uit op welke kanalen jouw doelgroep actief is en zorg dat je op die kanalen zichtbaar wordt met jouw bedrijf.
  • Google zoekresultaten: we adviseren je om zowel in de gratis zoekresultaten als in de betaalde zoekresultaten vindbaar te zijn. Op die manier heb je maximaal bereik als mensen op zoek zijn naar jouw producten of diensten.

Direct mailing

Direct mailing is al vele jaren een zeer effectief middel om nieuwe klanten binnen te halen. Met name een direct mail per post kan verrassend goed uitpakken. Dat komt onder andere doordat de concurrentie in de brievenbus steeds minder wordt, omdat veel bedrijven alleen nog investeren in online marketing.

We raden je dan ook aan om een direct mailing per post te versturen, maar dan niet zomaar een reclamefolder, maar mailing waarover goed is nagedacht. Concreet bedoelen we hiermee dat je:

  • Een doelgroep hebt gekozen waarop je de boodschap afstemt. Het beste is om een persona van die doelgroep te maken. Dit is een persoonsbeschrijving met alle kenmerken van je doelgroep. Denk bijvoorbeeld aan opleidingsniveau, interesses, services die ze waarderen en problemen die ze hebben waar jouw product of dienst een oplossing voor is.
  • Een goede opbouw gebruikt voor je reclameboodschap. Een model dat vaak gebruikt wordt, is het AIDA-model (Attention, Interest, Desire, Action) waarmee je de lezer stapsgewijs naar de gewenste actie stuurt.
  • Alle afleiding achterwege laat. Bijvoorbeeld visuele elementen die niet bijdragen aan de boodschap. Voorbeelden van visuele elementen die wel bijdragen aan de boodschap zijn belangrijke woorden die omcirkeld zijn of een pijl die naar de gewenste actie wijst.
  • Een afwijkende kleur envelop voor het versturen van direct mail gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan een groene, rode, of gele envelop. Met een afwijkende kleur valt het poststuk op en wordt de openingskans groter.

Een bedrijf gespecialiseerd in direct mailing kan je adviseren over hoe jouw campagne het beste kan worden ingestoken, zodat de kans op succes groter wordt.

Autobestickering

De derde zeer effectieve manier om nieuwe klanten te werven is door middel van autobestickering. Autobestickering kost relatief weinig. Voor een paar honderd euro ben je klaar en daar krijg je dan jarenlang zichtbaarheid op de weg voor terug.

Er is alleen wel een maar. En dat is dat de effectiviteit van autobestickering vaak verloren gaat, bijvoorbeeld doordat:

  • Visuele elementen worden toegevoegd die afleiden van de reclameboodschap. Denk aan drukke foto’s of vormen die de aandacht naar zich toe trekken in plaats van dat de aandacht naar de gewenste actie wordt getrokken.
  • Letters te klein zijn, waardoor ze op iets grotere afstand onleesbaar zijn.
  • De boodschap niet in zijn geheel te zien is aan de zijkanten en de achterkant van het voertuig. De kans is bijzonder klein dat mensen meerdere kanten van het voertuig bekijken om de boodschap in zich op te nemen.

Kortom, als je in autobestickering gaat investeren raden we je aan om bij een reclamebureau de bestickering goed uit te laten denken, zodat de effectiviteit van de bestickering niet verloren gaat.

Deel jouw tip met ons

Heb je zelf nog een andere effectieve manier om klanten te werven? Schroom dan niet en deel jouw tip met ons, we plaatsen hem graag bij het artikel.